Otvaramo vrata teniskog svijeta djeci!
U našem klubu treniraju svi uzrasti. Od najmlađe djece (4-7 godina) do odraslih rekreativaca.Također, našom stručnošću pokrivamo sve razine znanja: od početnika pa do ozbiljnih natjecatelja na međunarodnom nivou.
Kada početi s tenisom?
Može se početi već u dobi od 5-6 godina, pa i ranije. Naravno, kao i uvijek, puno toga leži u rukama trenera, u njegovoj sposobnosti da trening prilagodi dobi djeteta te u načinu motiviranja djece. Mala djeca tenis trebaju učiti kroz igru, razne brojalice, utrke, igre hvatanja, bacanja lopte i druge načine.
Pri radu s djecom mora se voditi računa o psihološkim, antropološkim i fiziološkim mogućnostima djece ovisno o uzrastu. Treba ih na treningu rasporediti u odgovarajuće skupine prema kronološkoj dobi, ali uzimajući u obzir i biološku dob, te stupanj teniskoga razvoja.
Osnovni kriteriji
Ciljevi i zadaci koji se postavljaju pred djecu na treningu moraju biti ostvarivi, stupnjeviti i pratiti motorički, antropološki i psihološki razvoj djeteta. Glavni čimbenici o kojima valja voditi računa u razvoju pouzdanih tehnika treninga uključuju pozitivnu povratnu informaciju, ohrabrenje, razvoj realnih očekivanja i stvaranje okruženja u kojem nema straha i u kojem se mogu izgrađivati nove vještine i sposobnosti. Natjecanja su vrlo važna za sportski razvoj djeteta.
Upravo zbog toga treba dobro procijeniti situaciju kada s natjecanjem započeti. U međuvremenu treba održavati klupske turnire, međusobne mečeve i slično.
Prvenstveno treba striktno zabraniti bilo kakve poteze reketom koji nisu vezani uz tenisku igru (mačevanje i ostala mahanja…). Ako je neophodna kolona onda treba za svakog igrača označiti prostor (crtu) za stajanje u koloni, tako da su igrači dovoljno međusobno udaljeni. Ako je pravi teniski teren s malim mrežama raspodijeljen na više malih terenčića, nikada udarci ne smiju biti usmjereni prema drugoj grupici igrača…
Fizička komponenta
Kolona se formira na početku svake vježbe, ali idealno bi bilo da se više ne pojavi do kraja te vježbe. Svaki igrač je stalno u pokretu, kad je odigrao svoj udarac on ili skuplja lopticu, odrađuje poligon, ljestvice. Fizički je zaokupljen taman do svog sljedećeg udarca (serije udaraca). Najveći problem je kad igrač (dijete) ima vremena mislima odlutati sa teniskog terena na nogometni, ili u parkić, ili pred kompjuter.
Mentalna komponenta
Većina vježbi, ako nije klasična zabavna igrica, iziskuje dodatni poticaj za dobar dio igrača (djece) ako želimo dobiti njihov maksimum. Svaki odrađeni udarac, poligon, nosi određeni broj bodova, svaka vježba ima svog pobjednika. Dok ne igraju, igrači zbrajaju bodove za pojedinu vježbu i ukupni trening, uspoređujući ih međusobno ako se slučajno ipak stvori kolona. Svatko ima različite stvari koje treba popraviti u svom tenisu i igrači bi ih trebali znati nabrojati, što se može nagraditi dodatnim bodovima na treningu. Većina igrača voli mentalne izazove, razmišljaju o tim stvarima dok nije njihov red za igru, a pogotovo to vrijedi za one koji imaju slabiju koordinaciju pa to nadoknađuju na ovaj način i zadržavaju volju za tenisom.
Ako je trener pravedan, odgovoran, TE-TA dovoljno stručan, kreativan i autoritativan da provede prve 4 točke, imamo dobrog trenera i kvalitetan trening. Ako je uz to TE-TA izrazito stručan i ima oko za detalje, glasan, zabavan, ambiciozan i uživa u druženju s djecom, praktički koliko i ona s njime, onda je to pun pogodak.
Dobar trener mora biti u stanju uočiti grešku i na prihvatljiv način to prenijeti, tj. svojim načinom komunikacije ne smije demoralizirati, već naprotiv, motivirati igrače i pružati im stalnu podršku.
Kako je trener javni djelatnik, mora voditi računa kakvu sliku o sebi stvara u javnosti. U današnje vrijeme sliku o sebi i svojim postupcima možemo stvoriti i na javnim mrežama, pa i tu treba biti oprezan jer svojim ponašanjem, načinom života, etičnošću, odnosom prema obavezama trener predstavlja uzor mladim sportašima, pa tako mlade generacije jedino ispravno možemo odgajati ako im pružimo dobar primjer.
Svaki teniski trening mora imati plan i program. Kod natjecateljskog programa periodizacijom su određeni makrociklusi i mikrociklusi i tu bi svaki trening trebao biti isplaniran do najsitnijeg detalja. Kod djece početnika i prednatjecatelja, naravno, ima dosta fleksibilnosti (trener mora imati osjećaj kako mu grupa diše taj dan i ponekad uvažavati njihove želje), ali osnovne raspodjele sata se mora držati. Sat se sastoji od UVODNOG, GLAVNOG i ZAVRŠNOG dijela.
Uvodni dio
Podijeljen je na fizičko zagrijavanje i na pobuđivanje želje za tenisom i nadmetanjem (motoričke vježbe i igrice).
Glavni dio
Sastoji se od treninga tehnike (kao što će se vidjeti u programu, naglasak je na tehnici, ali najbolje je odmah ukomponirati i taktičke osnove, sigurnost i preciznost) i TE-TA zadataka (sigurnost, dosljednost, smjer, visina, dubina udarca i snaga udarca, geometrija terena…) koje povremeno treba prekinuti sa ponekom motoričkom vježbom za razvoj brzine.
Završni dio
Kod predškolske djece uvijek završavamo s njima najdražim igricama da im trening ostane u što boljem sjećanju, dok kod malo naprednijih, najčešće, taj efekt ima kad se poeni iz glavnog dijela sata produže do zadnje minute.
Učenje teniske tehnike je, koliko god to dobro upakirali, ipak za dobar dio djece neka vrsta rada. Igranje poena u raznim varijantama (pogotovo bez ikakvih taktičkih zadataka) je za 99% djece (dok god im ne ide baš užasno) čisti užitak. Jedno bez drugoga ne ide i trener mora naći savršen omjer za kvalitetan napredak uz dobru zabavu.
Kvalitetan trening
Vrlo je važno djecu na treningu rasporediti u odgovarajuće skupine prema dobi i teniskome razvoju. Da bi igračima olakšali pravilno izvođenje udaraca i time povećali broj prebačaja, što je jedna od presudnih stvari za napredak, koriste se loptice različite veličine i mekoće. Veće i mekanije loptice slabije odskaču pa se je jednostavnije namjestiti na udarac.
Crvena loptica je veća i mekanija od obične teniske loptice, tj. 25% tvrdoće obične loptice. Vježbe s crvenom lopticom se izvode na malom polju.
Narančasta loptica je jednake veličine kao i normalna teniska loptica, ali je 50% tvrdoće i vježbe se izvode na midi-polju.
Zelena loptica je jednake veličine kao i normalna loptica, ali je 75% tvrdoće te se vježbe izvode na velikom polju, tj. cijelom teniskom terenu.
Karakteristike skupina
U zelenoj skupini igrači igraju na normalnom terenu sa zelenim lopticama. U ovu skupinu spadaju prednatjecatelji (djeca koja već duže vrijeme sudjeluju u internim turnirima svog kluba i samo što nisu krenuli na gradske turnire) i natjecatelji (djeca koja nastupaju na gradskim i regionalnim turnirima do 10 god).
I dalje radimo sve dosadašnje zadatke, ali podignute na viši nivo.
Polako počinjemo obraćati pažnju na “tenisko trojstvo” (mekoća, ritam i čistoća) koje bez obzira na uzrast, već na prvi pogled, izdvaja najbolje igrače od prosječnih.
U treningu tehnike, kod natjecatelja, počinjemo upoznavati igrače s treninzima tehničke koordinacije, brzinske koordinacije i brzine, reakcije i brzinske izdržljivosti.
Ipak, u ovoj fazi teniskog razvoja moramo paziti da kod djece ne dođe do zasićenja i, kao što se u program vidi, najveći dio treninga je igra na slobodne poene i poene s taktičkim zadatkom.
U ovu skupinu spadaju djeca predškolske dobi ili rane školske dobi koja se prvi put susreću s tenisom, a većina ih se prvi put susreće i s organiziranim treniranjem nekog sporta.
Tri su osnovna trenerova zadatka u ovoj skupini:
Daleko najvažniji zadatak je pobuditi u djetetu ljubav prema tenisu, a i sportu općenito. Najjednostavniji i najpravilniji način je da se kroz roznorazne zabavne igrice i vježbice, koristeći veliki broj raznobojnih rekvizita, postigne da se dijete ugodno osjeća i uživa na teniskom terenu.
Za tenisača je iznimno važno razviti “Veličanstvenih 5”, a to su orijentacija, koordinacija, reakcija, balans i osjećaj.
polagano upoznavanje s pravilima igre i oblikovanje forme osnovnih udaraca u tenisu. Iako neke studije kažu da u ovoj fazi gotovo uopće nije potrebno raditi na tehnici udaraca, (već skoro isključivo na osjećaju) iz iskustva mogu reći da je puno jednostavnije kad igrač od samih početaka osim razvoja osjećaja za lopticu krene i u pravilno savladavanje nekih osnova tehnike (hvat, zamah , izmah itd…)
Crvena skupina – napredni (okvirno: 6-7 godina, 0,5- 1 godina treniranja)
Pretpostavka je da su igrači zavoljeli tenis, ovladali osnovama tehnike F i B (forhend i bekend), upoznali se sa servisom i volejima, te krenuli razvijati specifične teniske kretnje (split step, kretanje prema loptici i postavljanje na nju, recovery…).
- naglasak je i dalje na razvoju motoričkih sposobnosti tj. “veličanstvenih 5”
- dosljednost u izvođenju pokreta F i B te namještanja na lopticu koja se očituje u što većem broju prebačaja s trenerom. Već se radi i na mentalnoj izdržljivosti igrača i koncentraciji s obzirom na zadatke sa što većim brojem prebačaja
- od TE-TA (tehničko-taktičkih) elemenata radi se na doziranju snage udarca, preciznosti, promjeni smjera.
Igrači s malih polja prelaze na midi-polja i izvode treninge s narančastim lopticama. Nastavljaju raditi na svim aspektima kao i do sada u nešto zahtjevnijim uvjetima. Što se tehnike tiče igrači dodaju u svoje osnovne udarce više spina, pojačava se vježbanje servisa, a voleji i smeš su također zastupljeni. TE-TA zadaci ih uče otvarati teren po širini i dubini (trening zona), prepoznavati koliko zahtjevna loptica im dolazi i kako taktički najkvalitetnije odgovoriti u pojedinoj situaciji na terenu.
U ovoj fazi mentalna komponenta se razvija najviše u dosadašnjem tijeku treniranja jer se traži poprilična mentalna izdržljivost i koncentracija ( npr. 20 prebačaja sa trenerom bez greške). Također, sve više je izravnih nadmetanja među igračima kroz poene i pokušava se već u ovim godinama djeci razviti razumijevanje teniske igre.
TK Tweener i prijatelji open serija turnira
Tweener je klub u kojem nam je izrazito bitno zajedništvo – među igračima natjecateljima, rekreativcima, roditeljima i trenerima. Zato smo posebno ponosni na našu seriju turnira “TK Tweener i prijatelji open”, gdje se natječu djeca koja treniraju u prednatjecateljskim ili rekreativnijim programima i nisu (još) konkurentna na turnirima hrvatskog teniskog saveza, ali se također obožavaju natjecati, osvajati medalje i pehare. Na ovaj način potičemo njihovu ljubav i motivaciju za daljnje bavljenje sportom.
Veseli nas izrazito velik odaziv djece iz Tweenera te mnogih naših prijateljskih klubova – prosjek zadnjih 10 turnira je bio 90 igrača različitih kategorija.